Polaroid
Johnson&Johnson
Bairamoglou-Essilor
images/Unilens_1048x300_IconBoost.jpg
Alcon-Total
optometrynews_1048X300.jpeg
previous arrow
next arrow

Μια σχολή περιζήτητη στο εξωτερικό, στη χώρα μας οδεύει σε κλείσιμο.

Με τον νόμο 4521/18 δημιουργήθηκε το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής και μέσα σε αυτό συγχωνεύτηκαν πέντε τμήματα (Οπτικής και Οπτομετρίας, Αισθητικής, Ιατρικών Εργαστηρίων, Οδοντοτεχνικής και Ραδιολογίας Ακτινολογίας). Έτσι δημιουργήθηκε το τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών. Ένα τμήμα που αποτελείται από πέντε τομείς (πρώην τμήματα), που το μόνο κοινό που έχουν είναι ότι ανήκουν στη σχολή ΣΕΥΠ (Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας).

Από την αρχή που δημιουργήθηκε αυτό το τμήμα υπήρχαν ενστάσεις ως προς τη βιωσιμότητα του, ενώ είχαμε τονίσει ότι υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στην κατανομή των φοιτητών στους τομείς, καθώς δεν είχε προβλεφθεί από τον νόμο το πώς ακριβώς θα κατανεμηθούν.

Φτάσαμε στο... και πέντε, ήρθε η ώρα της κατανομής των φοιτητών ανά τομέα και υπόδειξη ακόμα δεν υπάρχει από το αρμόδιο υπουργείο για το πώς θα υλοποιηθεί αυτή. Οπότε οι φοιτητές επιλέγουν όποιον τομέα νομίζουν ότι θέλουν, χωρίς να έχουν την εμπειρία και τη γνώση ώστε να επιλέξουν με ορθολογικά κριτήρια κάποιον εκ των πέντε.

Αποτέλεσμα αυτής της προχειρότητας είναι σε κάποιον τομέα να οδεύει η συντριπτική πλειονότητα των σπουδαστών και οι υπόλοιποι να μην συμπληρώνουν την κρίσιμη μάζα για εκπαίδευση και λειτουργία. Ο τομέας Οπτικής και Οπτομετρίας δεν είναι γνωστός, όπως το Μαθηματικό ή η Γεωπονική, για παράδειγμα, άρα πώς θα επέλεγαν μια σχολή - τομέα τα παιδιά, όταν πολλοί γονείς αναρωτιούνται τι είναι η «οπτικομετρία;», όταν δεν γίνεται επαγγελματικός προσανατολισμός στο Λύκειο;

Έτσι, ακούγεται όλο και πιο έντονα ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν έχει ζήτηση και θα κλείσει. Ωραία, να κλείσει, αλλά πρώτα ας γνωρίσουμε τι είναι, γιατί πώς θα έχει ζήτηση κάτι που ο πολύς κόσμος δεν ξέρει ότι υπάρχει; Όταν δεν γνωρίζουν το τι θεραπεύει και μένουν στο «ότι πουλάνε γυαλιά, άρα πωλητές»;

Τόσο στρεβλή άποψη… Μια σχολή περιζήτητη στο εξωτερικό, για την οποία πληρώνουν χιλιάδες ευρώ οι σπουδαστές, στην Ελλάδα θα την κλείσουμε. Μια σχολή με 40ετή πορεία και εξέλιξη. Μια σχολή με 0% ανεργία αποφοίτων. Μια σχολή που απευθύνεται σε έναν τομέα υγείας ο οποίος πρωτοβάθμια αδυνατεί να καλυφθεί πλήρως και από την Ιατρική (Οφθαλμολογία).

Αντί να την ενισχύσουμε, ώστε να γίνει ανταγωνιστική σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, επιλέγουμε τη συρρίκνωσή της, μέσα από ένα τμήμα με πέντε τομείς. Το Εθνικό Σύστημα Υγείας θα κληθεί να πληρώσει τρομακτικά ποσά για να θεραπεύσει τις νέες ανάγκες, εισάγοντας τεχνολογίες που θα μπορούσαν να αναπτυχθούν στο πανεπιστήμιο, δημιουργώντας παράλληλα πλούτο και θέσεις εργασίας.

Μια σχολή που βγάζει Οπτομέτρες (και όχι οπτικομέτρες), οι οποίοι είναι αυτοί που ασχολούνται με την πρωτοβάθμια φροντίδα και όχι οι οφθαλμίατροι, που είναι αυτοί που κάνουν διάθλαση (βγάζουν συνταγή για γυαλιά, φακούς επαφής) και όχι οι οφθαλμίατροι, που είναι αυτοί που δίνουν τα βοηθήματα χαμηλής όρασης και όχι οι οφθαλμίατροι (όπως σε όλο τον δυτικό κόσμο).

Είναι, δηλαδή, οι απαραίτητοι συνεργάτες των οφθαλμιάτρων και αυτοί που παρέχουν την πρωτοβάθμια φροντίδα αυτόνομα.

Στην Ελλάδα όμως θέλουμε να κλείσει το μοναδικό τμήμα που βγάζει Οπτικούς και Οπτομέτρες. Έχουμε δε πληροφορίες ότι συνωστίζονται ιδιωτικά συμφέροντα, εγχώρια και ευρωπαϊκά, που ρωτούν το πότε κλείνει, ώστε να εκμεταλλευθούν το κενό. Μήπως για αυτόν τον λόγο πρέπει να κλείσει η Σχολή;

Εμείς θα προτείνουμε, αντί του «λουκέτου» στον τομέα Οπτικής και Οπτομετρίας, την ενίσχυσή του με πρόγραμμα σπουδών σύγχρονο και εφάμιλλο των ευρωπαϊκών, με έμφαση στην Οπτομετρία, και με νέους επιστήμονες, ορεξάτους για πραγματική δουλειά, γιατί τα μνημονιακά χρόνια αποδυνάμωσαν τον τομέα, που πλέον «γερνά», σε έμψυχο υλικό. Και επίσης προτείνουμε την ενεργοποίηση της υπουργικής απόφασης με αριθμό Γ4β/Γ.Π. οικ. 66381/2017 ΦΕΚ 3247/Β/15-9-2017 για προσλήψεις Οπτικών και Οπτομετρών στα δημόσια νοσοκομεία, δημοσιεύοντας τις σχετικές προκηρύξεις.

Και τέλος αν δεν μπορούν να κάνουν εκ νέου το τμήμα αυτόνομο, όπως είναι σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, τουλάχιστον να μην εμμείνουν στο «μοτίβο» που θέλει να εισάγονται στο τμήμα 400 σπουδαστές οι οποίοι επιλέγουν σε ποιον τομέα θα πάνε χωρίς καμία προηγούμενη γνώση, αλλά να γίνεται όπως σε άλλες πανεπιστημιακές σχολές (π.χ. Γεωπονική) όπου το σε ποιον τομέα θα φοιτήσει κάποιος φοιτητής εξαρτάται από τα μόρια εισαγωγής του.

Θεμιστοκλής Γιαλελής