Polaroid
Johnson&Johnson
Bairamoglou-Essilor
images/Unilens_1048x300_IconBoost.jpg
Alcon-Total
optometrynews_1048X300.jpeg
previous arrow
next arrow

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα πραγματοποιείται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Πανεπιστημίου Κρήτης, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Οπτικής και Όρασης της Ιατρικής Σχολής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Το επιμορφωτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 44 ώρες εξ αποστάσεως εκπαίδευση (22 webinars).

  • Η έναρξη του προγράμματος προσδιορίζεται την Τρίτη 30/3 (στις 15.00).
  • Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιούνται κάθε Τρίτη μεσημέρι (15.00-17.00) και Τετάρτη απόγευμα (19.30-21.30).

Κόστος συμμετοχής

900€* - Απαιτείται προπληρωμή στον λογαριασμό του ΕΛΚΕ Πανεπιστημίου Κρήτης.

Δηλώσεις συμμετοχής (μέχρι 21 Μαρτίου): Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.


*600€ για τους αποφοίτους της Ιατρικής Σχολής και του ΜΠΣ «Οπτική και Όραση» του Παν/μιου Κρήτης, καθώς και τους ειδικευόμενους της Οφθαλμολογικής Κλινικής στο ΠΑΓΝΗ.


Ophthalmic Optics, Contact Lenses and Visual Perception: an optometric approach


Επιστημονικός υπεύθυνος: Καθ. Μιλτιάδης Τσιλιμπάρης

Ακαδημαΐκός υπεύθυνος: Δρ. Σωτήρης Πλαΐνης

Διδάσκοντες: Σ. Πλαΐνης, Μ. Τσιλιμπάρης, Σ. Παναγοπούλου, Α. Παλλήκαρης


Course presentations

  1. Human visual perception and natural selection
  2. The optical structures and the aberrations of the eyes: from single to human eyes
  3. Emmetropisation and myopia progression: a refractive error or a disease?
  4. Accommodative function: “errors” in focus, fluctuations and dynamics
  5. Gaze, eye movements and fixation
  6. Wavelengths, colour perception and colour anomaly
  7. Binocular vision: summation vs. rivalry
  8. Evaluating visual performance: visual acuity, contrast sensitivity and beyond threshold
  9. Ageing of the human eye: optics vs. perception
  10. Presbyopia: why does it come so early in our life?
  11. Correcting presbyopia: progressive power lenses
  12. Contact lenses in 2020: where are we heading?
  13. Optics of contact lenses: what should we know?
  14. Corneal topography: normal vs. irregular cornea
  15. Correcting astigmatism with contact lenses: soft vs RGP
  16. Fitting a presbyope with contact lenses: multifocals vs. monovision
  17. Myopia control and its clinical importance: orthokeratology vs. extended DOF CLs
  18. Fitting the irregular cornea with contact lenses: corneal vs. semi-scleral / scleral
  19. Correcting refractive error and presbyopia with surgical techniques
  20. Ocular disease: acquired vs. inherited pathologies
  21. Low vision patients: how to improve their visual experience
  22. Visual electrodiagnosis in retinal and post-retinal disease

Course outline

It is evident that the quality of clinical service provided by an eye care practitioner is a function of his/her clinical skills and the provision of state-of-the-art instrumentation facilities and ophthalmic products. The pace of technological and scientific development is much faster today than it was 50 years ago. In the past, when an innovative idea was proposed by a scientist or clinician it was usually followed by a lengthy period of development before any direct application was attempted. This relatively long transitional period allowed widespread discussion of the idea before any practical application was attempted, so that any outcome could be smoothly integrated into clinical practice. In contrast, today’s academic and commercial pressures frequently force premature publication and exploitation of new ideas, methods and therapeutic interventions. Thus, the eye care practitioner, and especially the optometrist, should be equipped with basic knowledge about visual function and functional vision and have full understanding of cutting-edge technology to diagnose, evaluate and manage any refractive condition and decide on the interventions needed to optimize / rehabilitate visual performance.

This course offers a range of basic and advanced knowledge on ophthalmic optics, contact lenses and new technologies for evaluating and correcting visual performance that can bridge the gap between scientific interpretations and patients’ needs, satisfaction and complaints, offering to the eye care practitioner an ongoing search for improved methods of diagnosis and rehabilitation.