Πρόσφατα δημοσιευμένη έρευνα αποκάλυψε στενή σχέση μεταξύ ορισμένων πρωτεϊνών που σχετίζονται με τη νόσο του Alzheimer και την απώλεια όρασης που σχετίζεται με την ηλικία.

Οι πρωτεΐνες  β-αμυλοειδούς  είναι ο πρωταρχικός παράγοντας της νόσου του Alzheimer, αλλά επίσης οι ίδιες πρωτεΐνες συλλέγονται στον αμφιβληστροειδή καθώς οι άνθρωποι γερνούν. Σε ασθενείς με εκφυλισμό της ωχράς κηλίδος που σχετίζεται με την ηλικία (AMD) είχε αποδειχθεί ότι περιέχουν υψηλά επίπεδα πρωτεϊνών  β-αμυλοειδούς στους αμφιβληστροειδείς τους.

Η νέα μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Cells, βασίζεται σε προηγούμενες έρευνες που δείχνουν ότι οι πρωτεΐνες β-αμυλοειδούς συγκεντρώνονται γύρω από το μελάγχρουν επιθήλιο του αμφιβληστροειδούς. Η ερευνητική ομάδα εξέθεσε κύτταρα του μελάχρουν επιθηλίου των φυσιολογικών ματιών ποντικού σε καλλιέργεια πρωτεϊνών β-αμυλοειδούς. Το πειραματικό μοντέλο του ποντικιού επέτρεψε στην ερευνητική ομάδα να εξετάσει την επίδραση που έχει η πρωτεΐνη β-αμυλοειδούς στον ζωντανό ιστό των ματιών, χρησιμοποιώντας μη επεμβατικές τεχνικές απεικόνισης που χρησιμοποιούνται σε κλινικές οφθαλμολογίας. Τα ευρήματά, έδειξαν ότι τα μάτια του ποντικού ανέπτυξαν παθολογία στον αμφιβληστροειδή που ήταν εντυπωσιακά παρόμοια με την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδος στους ανθρώπους.

«Τα ευρήματά μας έχουν, επίσης, ενισχύσει τη σχέση μεταξύ ασθενειών του οφθαλμού και του εγκεφάλου. Το μάτι είναι μέρος του εγκεφάλου και έχουμε δείξει ότι οι πρωτεΐνες β-αμυλοειδούς,  που είναι γνωστό ότι οδηγούν σε σημαντικές νευρολογικές καταστάσεις όπως η νόσος του Alzheimer, μπορεί επίσης να προκαλέσουν σημαντική βλάβη στα κύτταρα του αμφιβληστροειδούς» αναφέρει η Dr Arjuna Ratnayaka, λέκτορας Οπτικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Southampton.

Οι ερευνητές ελπίζουν ότι ένα από τα επόμενα βήματα θα μπορούσε να είναι τα φάρμακα κατά της δράσης των πρωτεϊνών β-αμυλοειδούς τα οποία έχουν δοκιμαστεί σε ασθενείς με Alzheimer να δοκιμαστούν και ως πιθανή θεραπεία για την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδος.

New study links protein causing Alzheimer's disease with common sight loss -- ScienceDaily